Πέμπτη 1 Ιουνίου 2023

Σύνθεση ψηφιακού βιβλίου με εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης σε συνεργασία με το Υπαίθριο Μουσείο Υδροκίνησης

Η συγγραφή και εικονογράφηση ιστοριών είναι μια από τις πιο δημιουργικές δραστηριότητες που εφαρμόζονται συχνά στο δημοτικό σχολείο, καθώς προσφέρει πολλά σημαντικά οφέλη όπως η καλλιέργεια της εκφραστικότητας και η ανάπτυξη της φαντασίας των μαθητών/-τριών. Με αυτή τη σκέψη, δημιουργήσαμε τα τελευταία χρόνια στο Δημοτικό Σχολείο Βυτίνας την Ψηφιακή Σχολική Βιβλιοθήκη, έναν ψηφιακό χώρο στην ηλεκτρονική σελίδα του σχολείου που περιλαμβάνει βιβλία με ιστορίες που δημιούργησαν οι μαθητές/-τριες στη σχολική τάξη και το εργαστήριο με το εξαιρετικά εύχρηστο εργαλείο Story Jumper.

Επιδιώκοντας να εξελίξουμε τη δραστηριότητα αυτή και έχοντας ως αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος (05/06), οι μαθητές/-τριες της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης, συνοδευόμενοι από τους Εκπαιδευτικούς Αχμέτ Αϊσέλ, Μπεκιάρη Αδαμαντία, Κατσικερό Μαρίνο και Καρούντζο Ιωάννη, επισκέφθηκαν το Υπαίθριο Μουσείο Υδροκίνησης του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς - ΠΙΟΠ στη Δημητσάνα για να συμμετάσχουν στο «Εργαστήριο Ψηφιακής Εικονογράφησης μέσω εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης», που υλοποιείται στο πλαίσιο της έκθεσης-εγκατάστασης «ΕΙΚΟΝΟ-γράφοντας».

Mε την καθοδήγηση του έμπειρου φωτογράφου κ. Θεόδωρου Παπαγεωργίου, οι μαθητές/-τριες δημιούργησαν ένα μοναδικό βιβλίο, αξιοποιώντας σύγχρονες εφαρμογές μετατροπής κειμένου σε εικόνα μέσω της τεχνητής νοημοσύνης (text-to-image AI). Χρησιμοποιώντας στροφές και επιλεγμένες λέξεις κλειδιά του ποιήματος, η εφαρμογή midjourney συνέθετε σε ελάχιστα δευτερόλεπτα, μπροστά στα έκπληκτα μάτια των παιδιών, φανταστικές εικόνες βγαλμένες μέσα από το ίδιο το ποίημα, το οποίο τα ίδια τα παιδιά είχαν εμπνευστεί πρωτύτερα. Το αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία ενός καταπληκτικού βιβλίου με πρωτότυπη εικονογράφηση, για την οποία θα απαιτούνταν επαγγελματίες σχεδιαστές για να συνθέσουν, και εξαιρετικό στίχο, έμπνευσης των μαθητών/-τριών.

Η συγγραφή του εξαιρετικού ποιήματος πραγματοποιήθηκε από τους μαθητές/-τριες της ΣΤ΄ τάξης υπό την καθοδήγηση της εκπαιδευτικού κας Μπεκιάρη Αδαμαντίας και μεταφράστηκε με τη συμβολή της εκπαιδευτικού Αγγλικής κας Κοκκίνη Παναγιώτας, με αφορμή τη θεατρική εκδήλωση που προετοιμάζεται για την τελετή λήξης του σχολικού έτους και την παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος.

Μπορείτε να δείτε το καταπληκτικό βιβλίο αναρτημένο στην Ψηφιακή Βιβλιοθήκη του σχολείου ή πατώντας εδώ.





 

 Ταυτόχρονα, στην ίδια επίσκεψη, οι μαθητές/-τριες των Α΄ έως Δ΄ τάξεων, συνοδευόμενοι από τους/τις εκπαιδευτικούς Παπανικολάου Νικολέττα, Ιορδανίδη Βασίλειο και Ζιάζιαρη Ιωάννα, συμμετείχαν στο πρόγραμμα «Μια μέρα στους μύλους», στη διάρκεια του οποίου είχαν την ευκαιρία, καθοδηγούμενοι από τους μουσειοπαιδαγωγούς του κέντρου, να γνωρίσουν για την αξιοποίηση της «δύναμης του νερού» σε εργαστήρια της προβιομηχανικής εποχής (νεροτριβή, αλευρόμυλος, βυρσοδεψείο, μπαρουτόμυλος), αλλά και να αναγνωρίσουν βασικά ιστορικά και πολιτιστικά χαρακτηριστικά του τόπου, υπό τον ζωηρό ήχο του δροσερού νερού της πηγής του Αϊ-Γιάννη και κάτω από την παχιά σκιά των καταπράσινων πλατανιών, που συντροφεύουν αιώνες τα παραδοσιακά πέτρινα κτίσματα των μύλων.

 

 






Ευχαριστούμε θερμά την Τοπική Διαχειρίστρια του Υπαίθριου Μουσείου Υδροκίνησης κα. Παπαδοπούλου Ήρα-Χριστίνα, καθώς και την παιδαγωγική ομάδα του μουσείου, για την οργάνωση και την αρμονική συνεργασία με το σχολείο μας στην υλοποίηση της δράσης αυτής, αλλά και όλων των δραστηριοτήτων που υλοποιήθηκαν στη διάρκεια των τελευταίων ετών. Επιπλέον, ευχαριστούμε θερμά τον φιλότεχνο και πολύ δημιουργικό φωτογράφο κ. Θεόδωρο Παπαγεωργίου, που με τον άριστο επαγγελματισμό και την αμεσότητα του λόγου του  μοιράστηκε με μαθητές/-τριες και εκπαιδευτικούς την πλούσια εμπειρία του για τη δημιουργία του πρωτότυπου υλικού, που παράχθηκε μέσω της τεχνητής νοημοσύνης και αξιοποιήθηκε για τη δημιουργία του βιβλίου.