Τετάρτη, 11 Ιανουαρίου 2017

Το MinecraftEdu σε ελληνικά σχολεία: Δημ. Σχ. Βυτίνας

[..]"Το Minecraft όμως δεν είναι ένα απλό παιχνίδι, όπου το παιδί κάθεται μπροστά από την οθόνη και χάνει απλά την ώρα του. Αντιθέτως είναι ένα παιχνίδι που μαθαίνει στα παιδιά να χρησιμοποιούν τη φαντασία τους και τη δημιουργικότητα τους, αφού έχουν τη δυνατότητα με τα εικονικά τουβλάκια να κατασκευάσουν ό,τι θέλουν και να αναζητήσουν πρώτες ύλες όπως δέντρα, πέτρες, άμμο και κάρβουνο και να τα μετατρέψει σε πιο εκλεπτυσμένα υλικά, όπως πάγκους, γυαλί, εργαλεία κ.ο.κ. Το Minecraft ενθαρρύνει τα παιδιά να συνεργαστούν με φίλους τους ή με τους συμμαθητές τους και να χτίσουν το δικό τους περιβάλλον, αυτό που τους αντιπροσωπεύει, με μοναδικό όχημα τη φαντασία τους.

Το αξιοσημείωτο είναι ότι Minecraft, και πιο συγκεκριμένα MinecraftEdu, έχει ενταχθεί στη διδασκαλία διαφόρων γνωστικών αντικειμένων όπως: ιστορία, αρχιτεκτονική, λογοτεχνία, φυσικές επιστήμες, μουσική, γεωμετρία αλλά και στην καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων όπως η συνεργασία και η αλληλοκατανόηση.  Το MinecraftEdu αποτελεί την τροποποιήμενη, «σχολική» έκδοση του παιχνιδιού και πλέον χρησιμοποιείται από χιλιάδες σχολεία ανά τον κόσμο και σε όλες τις τάξεις, από το νηπιαγωγείο μέχρι το γυμνάσιο. Τόσο ο μαθητής όσο και ο εκπαιδευτικός αλλά και ο γονιός έχουν τη δυνατότητα να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν έργα από προσομοιώσεις λειτουργίας ψηφιακών κυκλωμάτων, περιοχές γεωγραφικού ενδιαφέροντος, χάρτες χημικών στοιχείων του περιοδικού πίνακα, αντικείμενα βιολογικού ενδιαφέροντος, μέχρι και κτήρια του αρχαίου πολιτισμού μιας χώρας. Το Minecraft είναι ένα πραγματικό εργαλείο για τη μάθηση και τη διδασκαλία και μακάρι να ενταχθεί σε όλα τα σχολείο του κόσμου.


Φωτογραφία από από το Δημ. Σχ. Βυτίνας Αρκαδίας 
Όσοι μαθητές είναι από τους τυχερούς και έχουν αυτό το παιχνίδι στα σχολεία τους, έχουν και τη δυνατότητα να επισκεφτούν εικονά αρχαιολογικούς χώρους, να μελετήσουν την αρχιτεκτονική των κτιρίων αλλά και να κατασκευάσουν οι ίδιοι ιστορικά μνημεία ή να αναμορφώσουν το σχολικό τους περιβάλλον.

Το Minecraft έχει έρθει και σε ελληνικά σχολεία, όπως στο Δημ. Σχ. Βυτίνας Αρκαδίας, στα Εκπαιδευτήρια Δούκα και στα Εκπαιδευτήρια Αυγουλέα – Λιναρδάτου. Τόσο οι μαθητές όσο και οι καθηγητές των σχολείων που χρησιμοποιήσαν το Minecraft έζησαν μια απίστευτη εμπειρία. Και κυρίως τα παιδιά κατάλαβαν ότι η μάθηση μπορεί να γίνει το ίδιο- ίσως και περισσότερο- ευχάριστη με το παιχνίδι. Χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις των καθηγητών από τα σχολεία. Αξίζει να τις διαβάσετε, ώστε να πάρετε μια μικρή γεύση για το τι εστί Minecraft

Ο Κος Καρούντζος Ιωάννης από το Δημ. Σχ. Βυτίνας Αρκαδίας εξηγεί πώς χρησιμοποίησαν το Minecraft στο σχολείο του:
 «Τα παιδιά χρησιμοποίησαν το Minecraft με σκοπό να προσεγγίσουν και να καταλάβουν τις έννοιες της γεωμετρίας. Συγκεκριμένα οι μαθητές βρέθηκαν μέσα σε διάσημα εικονικά κτίρια, έκαναν υπολογισμούς σχετικούς με τις διαστάσεις τους και γνώρισαν την αρχιτεκτονική τους, μέτρησαν την περίμετρο και το εμβαδόν των εικονικών χώρων και σχεδίασαν  το περιβάλλον τους αξιοποιώντας τις μαθηματικές γνώσεις και δεξιότητες που απέκτησαν μέσα στο παιχνίδι.
Όμως οι μαθητές δεν σταμάτησαν μόνο στη γεωμετρία αλλά χρησιμοποίησαν το Minecraft για να αναμορφώσουν το σχολικό περιβάλλον. Για παράδειγμα  πρόσθεσαν χώρους πράσινου και αθλητικές εγκαταστάσεις, εκφράζοντας τη δική τους εναλλακτική οπτική για τον χώρο που ζουν και μεγαλώνουν. Επίσης, επισκέφθηκαν εικονικούς αρχαιολογικούς χώρος, μελέτησαν την αρχιτεκτονική διάσημων κτηρίων, κατασκεύασαν ιστορικά μνημεία και επεξεργάστηκαν πληροφορίες και στοιχεία που χρησιμοποίησαν για να περιγράψουν τη δουλειά τους. Ύστερα επισκέφθηκαν το πραγματικό περιβάλλον και συνέλεξαν πληροφορίες και φωτογραφίες για να ανατροφοδοτήσουν τα σχέδιά τους.
Το Minecraft χρησιμοποιήθηκε ως εκπαιδευτικό εργαλείο για τη διδασκαλία βασικών εννοιών της γεωμετρίας στο πλαίσιο εκπαιδευτικού πειράματος, που πραγματοποιήθηκε σε μαθητές σχολείων της Αρκαδίας, ύστερα από έγκριση υλοποίησης που έλαβε από το ΥΠ.Π.Ε.Θ. Τα συμπεράσματα έδειξαν σημαντική αύξηση των κινήτρων των μαθητών για συμμετοχή στη μαθησιακή διαδικασία, όπως, επίσης, ενεργοποίηση των μαθητών για ανάπτυξη κοινωνικών και δεξιοτήτων συνεργασίας με τους συμμαθητές τους."

Η αξιοποίηση του Minecraft ως εκπαιδευτικού εργαλείου πραγματοποιήθηκε από τον εκπαιδευτικό Καρούντζο Ιωάννη (ΠΕ70, M.Ed.), που υπηρετεί στο δημόσιο Δημ. Σχ. Βυτίνας Αρκαδίας.


Ο Κος Βασίλης Οικονόμου IT Manager, ΙΤ in Education Specialist, MS innovative Expert Educator 2014 - 16, MS Fellow 2015 -17, Εκπαιδευτήρια Δούκα δήλωσε τα εξής:
«Στα Εκπαιδευτήρια Δούκα κινούμαστε σε δύο βασικούς άξονες όσον αφορά στην αξιοποίηση του ανοιχτού αυτού περιβάλλοντος. Δημιουργία μικρόκοσμων στην STEM περιοχή των επιστημών, όπου μαθητές σχεδιάζουν και υλοποιούν περιβάλλοντα πειραματισμού που απευθύνονται σε μικρότερους μαθητές, ώστε να κατανοήσουν καλύτερα συγκεκριμένες βασικές έννοιες. Συνεργατική κατασκευή εικονικών κτηρίων αρχαιολογικού ενδιαφέροντος για τη μελέτη ιστορικών γεγονότων αλλά και εικαστικών προσεγγίσεων στο μάθημα της Ιστορίας των Αρχαίων Ελληνικών και των καλλιτεχνικών.»

Ο Κος Νίκος Καλοσκάμης Καθηγητής Πληροφορικής Εκπαιδευτήρια Αυγουλέα – Λιναρδάτου www.avgouleaschool.gr δήλωσε:
«Βασιζόμενοι στην ικανότητα των παιδιών να μαθαίνουν μέσα από το παιχνίδι, χρησιμοποιήσαμε το Minecraft στην τάξη, ανοίγοντας νέους πρωτοποριακούς και δημιουργικούς δρόμους στην μάθηση. Στο μάθημα της Πληροφορικής, από την κιόλας Α Δημοτικού, χρησιμοποιήσαμε το Minecraft για να έχουν οι μαθητές μας μία πρώτη επαφή με τον προγραμματισμό. Οι γνωστοί στα παιδιά ήρωες του παιχνιδιού, βοήθησαν τους μαθητές μας να κατανοήσουν βασικές έννοιες της Πληροφορικής με πολύ ευχάριστο και δημιουργικό τρόπο, φτάνοντας στις μεγαλύτερες τάξεις να έχουμε εικονικούς κόσμους κατασκευασμένους από τα παιδιά μας.  Οι δυνατότητες του προγράμματος για αναπαράσταση αντικειμένων και χώρων με πολύ μεγάλη ευκολία, δίνει κίνητρα στους μαθητές για να ασχοληθούν σε μεγαλύτερο βαθμό και πιο ουσιαστικά με τον μαγικό κόσμο της Πληροφορικής και των Νέων Τεχνολογιών!»

Και ο Κος Βαρβαρήγος Βασίλειος, Καθηγητής Βιολογίας Εκπαιδευτήρια Αυγουλέα-Λιναρδάτου:
«Τον τελευταίο χρόνο, χρησιμοποιώ το Minecraft στο πλαίσιο του μαθήματος της Βιολογίας, αλλά και της Ερευνητικής Εργασίας, στις δύο πρώτες τάξεις του Λυκείου στο Σχολείο μας. Η πιο εντυπωσιακή στιγμή είναι η αντίδραση των μαθητών μας της Α΄ Λυκείου όταν σε ατμόσφαιρα μυστηρίου, τους παρουσιάζω ότι για τα επόμενα μαθήματα θα μάθουν με τη βοήθεια του Minecraft. Την αρχική τους απορία ακολουθεί έκπληξη και ενθουσιασμός καθώς βλέπουν τον χαρακτήρα του παιχνιδιού να μπαίνει μέσα από το οπτικό νεύρο μέσα σε έναν λεπτομερέστατο (και επιστημονικά ακριβή) πελώριο οφθαλμό με προβλήματα όρασης. Και ο ενθουσιασμός τους κορυφώνεται τη στιγμή που συνειδητοποιούν ότι δεν θα περιοριστούν στη μελέτη του χάρτη οφθαλμού που τους έχω ετοιμάσει εγώ, αλλά χωρισμένοι σε ομάδες θα φτιάξουν τους δικούς τους ανατομικούς χάρτες οργάνων και συστημάτων του ανθρώπινου οργανισμού.

Χαρά στη μάθηση, ενθουσιασμός, δημιουργικότητα, συνεργατικότητα και κινητοποίηση είναι μερικά μόνο από αυτά τα οποία το Minecraft προσφέρει στους μαθητές μου. Για αυτό ακολουθώ την ευρύτατα διαδεδομένη στο διαδίκτυο ρήση “Keep Mining”.''